Solfilm på fönster i ljusa kontorslokaler

carloss

Member
Aug 24, 2025
31
0
6
Hej alla. Jag jobbar i ett kontor med stora fönster som vetter mot söder, och under vissa tider på dagen blir det väldigt varmt. Solen ligger på direkt, särskilt under eftermiddagarna, och det påverkar både temperaturen och arbetsron. Vi har märkt att skärmar bländar mer och att det är svårt att hålla en jämn inomhusmiljö. Samtidigt vill vi inte dra ner persienner hela dagarna eftersom dagsljuset är viktigt. Ventilationen räcker inte alltid till när solen står som högst. Jag har börjat fundera på om det finns något sätt att minska värmen utan att göra rummet mörkt. Det känns som ett vanligt problem i moderna kontor. Vi vill helst undvika större ombyggnationer. Därför letar jag efter lösningar som är diskreta och praktiska. Är det någon här som har erfarenhet av detta.

bibils

Member
Aug 25, 2025
30
0
6
Hej. Det där låter väldigt bekant, vi hade exakt samma situation i vår lokal. Solen gjorde rummet varmt och arbetsdagen blev onödigt tung under sommaren. Vi började också med att testa enkla lösningar, men de gav inte riktigt önskat resultat. Till slut tittade vi på alternativ som inte blockerade ljuset helt. Det som fungerade bäst för oss var att använda solfilm på fönstren. När det gäller Solfilm för fönster i stockholm finns det lösningar som är anpassade just för kontorsmiljöer. Filmen minskade värmen märkbart utan att rummet blev mörkt. Dessutom upplevde vi mindre bländning från skärmarna. Monteringen gick smidigt och krävde inga större ingrepp. Efteråt kändes klimatet jämnare under hela dagen. För oss blev det en lösning som passade vardagen bra.

didina

Member
Aug 20, 2025
32
0
6
Värme från solen är ett vanligt problem i lokaler med stora glasytor. Många tänker först på ventilation, men det räcker inte alltid. Det är intressant att se hur olika lösningar kan påverka arbetsmiljön. Små justeringar kan ibland göra stor skillnad. Ljuset spelar en viktig roll för trivseln och bör inte underskattas. Därför söker många alternativ som balanserar ljus och värme. Erfarenheter från kontor med liknande förutsättningar är värdefulla. Det visar att problemet är utbrett. Diskussioner som denna hjälper fler att förstå sina möjligheter. Ofta finns det praktiska lösningar utan stora förändringar.